mepeace.org

العوامل الأساسية التي تساعد في تحقيق عملية السلام في العالم و خاصة في الشرق الأوسط

العوامل الأساسية التي تساعد في تحقيق عملية السلام في العالم و خاصة في الشرق الأوسط

1- إعلان استراتيجية ثابتة بأن العنف والقتل و الحروب يتنافيان مع روح الأديان و مع الإنسانية التي ولدنا من اجلها " المودة و الحب بين الأفراد و الجماعات و الشعوب " لأنه يوجد فينا شيء يميزنا عن غيرنا و هو الإحساس و الضمير .

2- تربية الناس على الاحترام المتبادل والمودة للجميع، حيث تتواصل الشعوب والأعراق والثقافات والأديان المتنوعة إلى العيش معًا بسلام وتضامن وأمان.

3 - تشجيع ثقافة الحوار بين جميع الأديان ، حيث يزداد الفهم المتبادل، وتتعزَّز الثقة المشتركة بين الأفراد والشعوب، لأن هذه هي الشروط الأساسية للسلام الحقيقي.

4 - الدفاع عن حقِّ كلِّ كائن بشري بالعيش بكرامة وفقًا لهويته الثقافية والتمتع بحرية إنشاء عائلة خاصة به تنعم بكافة الحقوق و الواجبات .

5 - الحوار الصريح والهادئ، غير معتبرين أن ما يفرِّقنا من اختلافات و حواجز لا يمكن اجتيازها وتخطِّيها، بل اعتبار أن تنوعنا واختلافنا عن الآخرين يمكن أن يصبح مناسبا للفهم المتبادل وللفائدة المشتركة للجميع .

6) أن نغفر لبعضنا بعضًا أخطاء الماضي والحاضر وأحكامه المسبَّقة، ونلتزم ببذل ودعم الجهود المشتركة للتغلب على الأنانية والكراهية والعنف، متعلِّمين من الماضي بأن السلام بدون العدل ليس سلامًا حقيقيًّا.

7 - الوقوف إلى جانب المتألِّمين والذين يتعرضون للبؤس والإهمال، ونلتزم بأن نكون صوتًا للَّذين لا صوت لهم، عاملين عمليًّا لتخطِّي هذه الحالات البائسة، ومقتنعين بأن الإنسان لا يمكن أن يكون سعيدًا وحده.

8 - تبنِّي صرخة الذين لا يرضخون للعنف والشر، ونلتزم بالمساهمة، بكلِّ قوانا وجهدنا ووقتنا، في إعطاء البشرية كلَّ أسباب الأمل و الأمان والعدل والسلام و الحق في العيش الكريم .

9- تشجيع كلِّ مبادرة تعزِّز الصداقة والتعاون بين الشعوب ..

10حثِّ المسئولين عن مصائر الأمم والشعوب، من حكام ورؤساء دول، على بذل كلِّ الجهود الممكنة لبناء عالم يسوده التضامن و المحبة وينعم بالسلام المبني على العدل و المسا واه و الاحترام المتبادل بين الجميع .

المؤلف و الكاتب
محمود أبو لبن

Views: 13640

Reply to This

Replies to This Discussion

ان القهر والظلم والحصار الذي يتعرض له قطاع غزة في المنطقة

هو اسواء شيء يمر في هذة العالم

ولن يكون هناك سلام في منطقة الشرق الاوسط مالم يأخذ الشعب الفلسطيني حقة واقامة دولته المستقلة وان يعيش اهالي غزة والضفة في رخاء وان تحل مشكلة اللاجئيين حل يرضي كل لاجيء فلسطيني
هذا الطموح - ترضية كل لاجئ فلسطيني وكل نسل للاجئ فلسطيني - أمر مستحيل والسعي إليه هو سعي ضد السلام والصلح. قضية اللاجئين الفلسطينيين لا يمكن حلها داخل الأراضي الإسرائيلية، فالحل الوحيد هو التعويض لمن يستحق أو التوطين ضمن الحدود الدولة الفلسطينية المستقبلية إذا استطاعت استيعاب الراغبين في الاستقرار فيها.

وبنسبة لقطاع الغزة، لا يمكن معفاة أهالي غزة من مسؤوليتهم عن حالتهم الراهنة، إذ صوت الغزويون لصالح مرشحي حماس في انتخابات ديمقراطية، ثم شاهدوا حماس تمسك السلطة في القطاع دون أن يحتجوا. ولم نسمع من أهالي غزة أي تنديد لاختطاف غيلعاد شاليط وارتهانه بشكل غير إنساني لمدة أكثر من ثلاثة أعوام، كما لم نسمع منهم أي استكار لإطلاق صواريخ القسام من القطاع تجاه الأراضي الإسرائيلية حتى بعد انسحاب جميع الجنود والمستوطنين الإسرائيليين منه.

وقد رأينا في الماضي أن الغزويين مستعدين للموت في قتالهم مع الجنود الإسرائيليين ولكنهم لا يقومون بأي خطوة جدية ضد سلطة حماس رغم الويلات والعنف التي أسفرت هذه السلطة إليها. كذلك رأينا كيف يثور الشباب الإيرانيون ضد الظلم والقهر المرتكبان على يد زعمائهم، ولكننا لم نر شجاعة مماثلة لدى أهالي غزة.
سيدي العزيز مانقوله منافي للحقيقة والواقع أن ما يتعرض له الشعب الفلسطيني من ظلم وإظهاد منذإحتلالكم لأرضه وتهجيره بشكل قسري
وما أرتكب بحقه من مجازروترويع من قبل ساستكم ،ان الشعب الفلسطيني لا يكن العداء لليهود كونهم يهود فدائما الشعب الفلسطيني آمن بالتعايش المشترك دون المس بحقوقه أوهدر كرامته ،وفيما قلته عن غزة ياسيدي وما يتعرض له من حصار لا أخلاقي ولاإنساني وتبريرك لذلك سيطرة حركة حماس على القطاع فان الشعب
الفلسطيني كباقي شعوب الأرض له الحرية في إختيار ممثليه وبالمناسبة الحصار الذي تبرره ياسيدي لن يخدم السلام ولن يحقق لإسرائيل امنها وعلى ذكر جلعاد شاليط تذكر انه مختطف لمدة 3سنوات فأنظر إلى من هم فالسجون والذي يقارب ععدهم أحدى عشر ألفاً ومنهم من أمضى ثلاثون عاما في السجون الإسرائلية ام هؤلاء ليسوا بشراً لهم الحق في الحياة كالآخرين ، في النهاية ياسيدي ما من خيار امام الجميع سوى السلام العادل لان العنف لا يولد غلا عنفاً
ونحن نرى في كل حالة من منظورنا الخاص فقط. وذلك أمر طبيعي لن يتغير. لذا سوف نرى ما حدث وليس لدينا ما نقوم به على الآخر.

السؤال هو ، كيف يمكننا المضي قدما معا؟

We each see the situation from ONLY our own perspective. That is natural and will not change. So we will see what was done to us and not what we do to the other.

The question is, how can we move forward together?
المشكلة في ما تقوله هو إلقاء كافة المسؤولية لويلات أهالي غزة على إسرائيل وسياستها، بينما تتحمل حركة حماس ويتحمل أهالي غزة نفسهم جزءا كبيرا من هذه المسؤولية. لو أرادت حماس إطلاق سراح الفلسطينيين المعتقلين في إسرائيل بشكل غير مبرر مقابل المخطوف غيلعاد شاليط لكانت هذه القضية منتهية منذ وقت طويل. ولكن حماس تطلب بالإفراج عن أناس لا يشك أحد في أنهم ارتكبوا جرائم خطيرة ولا يمكن اعتبار هذه الجرائم كعمليات قتالية. لم يتهم غيلعاد شاليط أبدا بارتكاب أية جريمة من قبل أي جانب ولا يمارس القابضين عليه قواعد الأسر في الحرب. هذا هو سلوك غريب وبشع، ولا أفهم لماذا يفضل أهالي غزة تبريره بدلا من مطالبة من يسيطر عليهم إنهاء هذه القضية بأسرع وقت ممكن.

بنسبة لحق الفلسطينيين في انتخاب سلطتهم، فلا بد أن هذا الحق قائم، ولكنه مرتبط بمسؤولية الجماهير الفلسطينية عن خياراتهم. إذا انتخب الفلسطينيون سلطة لا تعترف بإسرائيل وتمارس سياسة قتالية، فعليهم المعرفية أن لهذا الخيار تداعيات معينة.

لا أكتب كل هذا بقصد المكابرة وإنما بقصد الإشارة إلى العراقل التي لا مناص للفلسطينيين من التغلب عليها من أجل الوصول إلى السلام والرفاه. لم تنتهي العبودية في الولايات المتحدة إلا بعد كفاح قاس قام بها معارضيها، وساد الصلح بين اليهود والألمان في الخمسينات بعد مناقشة صعبة واتخاذ قرارات مؤلمة من قبل الزعماء اليهود، والسلام بين مصر وإسرائيل لم يتم إلا بعد خطوة جريئة وخطيرة من قبل أنور السادات، أما فكرة الدولة الفلسطينية المستقلة فهي مقبولة اليوم على معظم الإسرائيليين بعد عمليات صعبة من الإقناع والتظهر قام بها الإسرائيليون المؤيدين لهذه الفكرة. واليوم، ماذا يفعل أهالي غزة من أجل تحسين أوضاعهم؟
here is rough translation of what Dror wrote:
The problem in what you say is the dumping of all responsibility for the horrors the people of Gaza into Israel and its policy, while the Hamas and Gaza residents themselves bear a large part of this responsibility. If Hamas wants the release of Palestinian detainees in Israel is justified in return for Shalit's release Giad This issue was closed for a long time. Hamas, however, requests the release of people who no one doubts that they have committed serious crimes can not be considered crimes, such as combat. Giad Shalit had not been charged with any crime ever committed by any side is exercised by the rules of those in families in the war. This behavior is strange and ugly, I do not understand why people prefer to Gaza instead of justified claims controlled by the termination of the issue as soon as possible.
By the right of Palestinians to elect their authority, it is imperative that this right exists, but is linked to the responsibility of the Palestinian public for their choices. If elected Palestinian Authority does not recognize Israel and is pursuing a policy of combat, they knowledge that certain consequences of this option.

I am not writing all this in order to arrogance, but in order to stimulate the reference is unavoidable for the Palestinians to overcome in order to reach peace and prosperity. Did not end slavery in the United States only after a severe struggle the opponents, and it was the peace between Jews and Germans in the fifties after the discussion of difficult and painful decisions taken by the Jewish leaders, and peace between Egypt and Israel is not only a bold and dangerous move by Anwar Sadat, and the idea of an independent Palestinian state are unacceptable to most Israelis today, after a difficult persuasion and Altzar by the Israelis in favor of this idea. Today, what do the people of Gaza in order to improve their situation?
I am sure Dror has glasses on, but what glasses do you put on?
It is legitimate to wear "glasses", as we all our legitimate point of view. The question is what happens when we take off our glasses. If you think what I said is 100% wrong, then we have a problem, because at least some of the things I said are evident whatever glasses you wear. You said the Netanyahu-Lieberman government leads us to another bloodshed, but Hamas government in Gaza has already led Palestinians and Israelis to two bloody and redundant wars. Is there a chance for a change?
Hi Kawthar, Mepeace is a site from all political, social, nationistic and religious perspectives. This includes the zionist perspective. Can you make a statement or ask a question that doesn't attack? I am sure we can have a rational and postive discussion with consructive exchange of ideas. In the long run, this is what will bring peace to both peoples.
السيد درور ، مساء الخير
بالنسبة للنقاط المثارة في هذا الموضوع ، اسمح لي ان اقدم وجهة نظري ، بالنسبة لقضية شاليط ، في الحقيقة لم يخرج موضوع النقاش والطرح عن شكله ومضمونه الاعتيادي التقليدي لحوار يكون بين اي فلسطيني واسرائيلي سواء كانوا من مؤيدي السلام او غيره ، فالاسرائيلي يقول ما ذنب شاليط والفلسطيني يقول ما ذنب اؤلئك في السجون الاسرائيلية ، وهذا سجال لن يقود الى اي نتيجة مهما كان المستوى الثقافي والمعرفي للمتحاورين ، حقيقة دعني اقول لك شيء انا شخصيا متعاطف مع الحالة الانسانية لشاليط ومتعاطف للحالة الانسانية لاؤلئك خلف القضبان في السجون الاسرائيلة ، واعتقد ان الجانبين ضحايا لنزعة معيينه في هذا العالم تتطلب ان يبقى هذا النزاع مستعرا ويبقى هذا النقاش بالقاء اللوم على الاخر مستمرا بالرغم من سطحيته الواضحة ، حقيقة وفي احدى تعليقاتي عن موضوع شاليط ، قلت انني احسد السيد جيلعاد لكونه لدية اب اعتقد انه اكثر من رائع ، وذكي جدا ، يدير معركة تحرير ابنه بطريقه فيها من الابداع ما فيها ويجب جميعا التعلم منه في هذا الموضوع والرجوع الى تصريحاته وتحركاته اذا اردنا نقاش هذا الموضوع ، وايضا فانه موضوع جيلعاد بايدي مفاوضين محترفين يعرفون ما يقومون به بفاعلية ومهنية اكبر من التفاوض بين بعضنا البعض على الموقع ، فاقترح ان نعمل شيء هنا وهو تعزيز روح التعاون والنظر الى النقاط المشتركة والنظر الى الجزء الملآن من الكاس ، اما بالنسبة لاختيار حركة حماس ، حقيقة ندي اسئلة كثيرة اريد الاجابة عليها ، هل كان دخول حركة حماس للانتخابات خيار فلسطيني ؟ وهل دخولها للانتخابات تحت مظلة اوسلو التي لا تعترف بها الحركة لا يتعارض مع القانون الدولي؟ هل حقيقة كانت الاطراف التي شجعت دخول حماس ، وقد يكون ضغطت لدخول حماس قد اوضحت للشعب الفلسطيني العواقب التي قد تنتج عن انتخاب حماس؟ وهل حقيقة اختار الشعب الفلسطيني حماس وكثير من الناخبين غير حمساويين من اجل المقاومة؟ ام من اجل ادارة
بلديات ومجالس قروية بطريقه بدى ظاهرها
تحقيق الشفافية وادارة هذة المجالس بطريقة انجع؟
حقيقة ارائي في هذا الموضوع يمكنك الرجوع اليها في
adnankhuffash@blogspot.com
Rough Translation...


Good
For the points raised in this matter, let me extend my view, the issue of Shalit, in fact did not leave the subject of debate and proposals on the form and content of the traditional routine of a dialogue between the Palestinians and the Israelis, whether they are supporters of the peace or the other, Valasraiili says the fault of Shalit and Palestinian says the fault of those in Israeli prisons, and this debate will not lead to any result whatever the level of cultural knowledge of the interlocutors and the fact let me tell you something I am personally sympathetic to the humanitarian situation of Shalit and sympathetic to the humanitarian situation for those behind bars in Israeli prisons, and I think that both sides are victims of a tendency Maienh in this world require that this conflict is still raging, and this debate to lay the blame on the other, continues despite the obvious superficial, and in fact one of my comments on the subject of Shalit, I said that I envy Mr. Gilad for being a friendly father I think he was more than wonderful, and very clever, he directs the battle of the liberation of son of the manner in which the innovation must all learn from this subject and return to his moves and if we want to debate this issue, and it is also the issue of Gilad BAIDI professional negotiators know what they are doing effectively and more professional to negotiate with each other on the site, suggested that the work is here is the promotion of the spirit of cooperation and look to the common points and the full consideration to the part of the Cup, but for the choice of Hamas, the fact N'Deye many questions I want answered, is the entry for the election of Hamas, Palestinian option? Will enter the elections under the umbrella of Oslo, which does not recognize the movement does not conflict with international law? Does the fact that the parties had encouraged the entry of Hamas, and it may be pressed to enter the Hamas has made clear to the Palestinian people, the consequences that may result from the election of Hamas? Does the fact the Palestinian people chose Hamas, and many of the electorate is not Hmsaoyen for the resistance? Or for the management of
Municipalities and village councils way of typing the face
Transparency and management of these councils more efficient way?
Fact that my views on this subject, you can refer to in
adnankhuffash@blogspot.com
please accept my own translation !

Mr. Dror,
Good evening;
Regarding to the issues aroused herein, please allow me to present my point of view, first according to Shalit issue, in fact the discussion doesn’t exceed beyond , “in both ,its form and content” the traditional and normal discussion may occurs between any Palestinian and Israeli, either both were supporting peace process or otherwise, the Israeli would contend and say , what the wrong made by Shalit to bear this abduction, on the other hand the Palestinian would say , what the wrong made by those who are incarcerated in Israel? I believe this contention would lead us nowhere , whatever the educational and cultural level of those interlocutors, well, please let me say something; I personally sympathetic to the humanitarian situation of Shalit and also for those people behind the Israeli prison’s bars , I do believe the both parties are victims to a tendency in this world to keep this crises raging and raging , then such kind of contention to blame each other would continue despite its blatant superficiality. In fact once I’ve commented “on the talk back to one of Israeli on line Media” relevant to Shalit issue, that I do envy this guy to have such wonderful talented and very clever parent, this man is running the battle to free his son from abduction innovative and creative way, which we all must learn from and quote from his statements and deeds while we come to talk or discuss this particular issue, also I believe this issue is managed by most professional negotiators who know what to do and what they want ! more than what we’re doing here in negotiating this issue on this website, I suggest to work here on this website, the enhancement of the spirit of cooperation, looking at the common issues between us, and to look always on the occupied part of the glass water.
What relevant to the issue of choosing HAMAS, I would like to ask some questions , required honest answers :-
- Was HAMAS contribution to the latter elections, Palestinian choice?
- Is the contribution of HAMAS Movement to the latter elections under Oslo accord, which it doesn’t recognize a blatant contradiction to the International Law?
- Are the parties who encouraged and / or pressed HAMAS contribution, made the subsequences clear to the Palestinian People?
- Is it true that HAMAS being elected by the Palestinian people, ”where many of the electorates are not HAMAS supporters and/or affiliates” to support the resistance agenda? OR for the sake of good management to daily work of the municipalities and village councils, where ostensibly; transparency and efficiency could be preserved?
- You can view my opinions on “ adnankhuffash@blogspot.com”

RSS

Translate mepeace.org

Latest Activity

Amir Salameh updated their profile
Jun 25
Fredda Goldfarb updated their profile
Apr 15
Dr. David Leffler posted a blog post
Apr 9
Yousef Aburaiya posted a status
"im looking for friends at usa"
Feb 19
Yousef Aburaiya posted a status
"im looking for friends at usa"
Feb 19
Yousef Aburaiya posted a status
"im looking for friends at usa"
Feb 19
Yousef Aburaiya posted a status
"im looking for friends at usa"
Feb 19
Robert Roberts posted a blog post

All the core elements of an essay

Essays are very important in the life of students. Writing essays may be daunting in one way or the…See More
Feb 12

Search mepeace.org

"Like" us on Facebook

Promote MEPEACE online

Badge

Loading…

© 2019   Created by Eyal Raviv. Supported by One Region, One Future.   ..

Feedback | Report an Issue  |  Report an Issue  |  Terms of Service